Ako na ozvučenie reštaurácie, kaviarne a baru

Ako na ozvučenie reštaurácie, kaviarne a baru

Návštevník reštaurácie vníma okrem chutného a pekne naservírovaného jedla, kvalitného pitia či prístupu a profesionality personálu, aj estetiku prostredia a celkovú atmosféru prietoru. Vizuálne hodnotí, či sa mu prostredie páči, pričom zvukové podmienky neviditeľne toto hodnotenie ovplyvňujú.

Častokrát sú pri tvorbe interiéru reštaurácie použité iba zvukovo tvrdé materiály, ktoré sú síce moderné a s ľahkou údržbou, no majú za následok vznik vyššej hladiny takmer kontinuálneho hluku (šumu). V takom prostredí ľudia pri komunikácii zvyšujú hlas, čím sa zrozumiteľnosť svojej reči snažia zlepšiť, zároveň tým však zvyšujú nežiaduci hluk pre ostatných návštevníkov. Tento jav sa v akustike nazýva Lombardov efekt. Hladina celkového hluku v takomto priestore bez ústrania kontinuálne stúpaa návštevníci sa cítia unavení, bolia ich hlasivky a určite nebudú takýto priestor vyhľadávať pre osobné alebo pracovné stretnutia opakovane.

Opačným extrémom môže byť príliš tichá kaviareň či reštaurácia, v ktorej nie je zabezpečené primerané maskovanie nášho rozhovoru, napríklad vhodnou hudbou v pozadí (alebo zvukmi prírody, fontánka…) a chýba nám akékoľvek súkromie. Jasne počujeme dialóg od vedľajšieho stola a ostatní návštevníci počujú nás. V takomto prípade návštevník stráca súkromie a cíti sa rovnako nekomfortne.

Ako vhodné a jednoduché riešenie by sa mohlo javiť opatriť všetky steny pohltivým materiálom, niekam do rohu zavesiť reproduktor a akustická pohoda návštevníkov je vyriešená. Až tak jednoduché to ale nebude! V preplnenom priestore (bez dozvuku) majú ľudia tendenciu rozprávať až o 5dB hlasnejšie než v priestoroch s prirodzeným optimálnym dozvukom. Hudbu v pozadí je optimálne čo najrovnomernejšie rozdistribuovať po priestore, pretože v blízkosti zdroja zvuku - reproduktora bude pre návštevníkov príliš hlasná a na opačnom konci miestnosti zas jej hlasitosť nedostatočná. Pri riešení akustického komfortu reštaurácií teda hľadáme vhodný pomer medzi súkromím a hladinou zvuku v  pozadí.

Spomenuté dosiahneme vhodným pomerom týchto bodov:
1 - správne množstvo zvukovo-pohltivej plochy
2 - vhodný počet miest pre hostí
3 - vhodná veľkosť stolov a ich rozmiestnenie
4 - vhodná distribúcia hudby v pozadí

Pri navrhovaní ozvučenia reštaurácie alebo kaviarne, treba najprv poznať požadovanú hlasitosť ozvučenia. Či pôjde iba o jemné dotvorenie atmosféry podniku alebo sa v prevádzke budú konať pravidelné párty. Podľa toho sa dajú nadimenzovať reproduktory. Výber je naozaj široký a dá sa zohľadniť výkon, citlivosť, dizajn, spôsob montáže, atď. Občasné párty sa dajú vyriešiť aj prenosným zvukovým systémom a netreba hneď do podniku inštalovať zbytočne veľké reproduktory.
Pri distribuovanom zvukovom systéme sa jednotlivé zdroje zvuku rozmiestňujú po priestore čo najrovnomernejšie s ohľadom na možnosti montáže a vyžarovacie uhly jednotlivých reproduktorov. Jednoduchou pomôckou pre výber a inšpiráciu pri návrhu priestorov je webový konfigurátor od belgického výrobcu ozvučovacej techniky AUDAC. Po zadaní vstupných dát, ako je veľkosť ozvučovanej plochy, typ priestoru, požadovaná úroveň hlasitosti a typ montáže, konfigurátor vyfiltruje zostavy vhodné pre váš priestor. Pokiaľ reštaurácia, kaviareň alebo bar pozostáva z viacerých miestností, treba zadať každý priestor zvlášť a následne ich prepojiť niektorým z maticových riešení, o ktorých sme písali v článku “AKO NA MULTIROOM OZVUČENIE?

Na čo netreba zabudnúť pri príprave:

1 - Reproduktory nie je vhodné umiestňovať za bar. Sťažuje to komunikáciu medzi personálom a zákazníkom alebo medzi personálom navzájom.

2 - V priestoroch s nízkym stropom sa vyhnite reproduktorom inštalovaným do stropu. Z dôvodu lepšieho smerovania vyžarovacieho uhlu si radšej vyberte reproduktory inštalované na steny.

3 - Kabeláž k reproduktorom musí byť správne dimenzovaná s ohľadom na vzdialenosť a výkon. Až 70% porúch býva spôsobených nekvalitnou a nevhodne zvolenou kabelážou. Pokiaľ je prevádzka súčasťou nejakej administratívnej budovy alebo nákupného centra, treba vyberať kabeláž s požadovaným požiarnym certifikátom podľa normy CPR (káble sú v tomto prípade stavebným materiálom).

3 - Vhodné umiestnenie technológie. Zosilňovače, matica a prehrávače by mali byť vhodne umiestnené na čistom suchom a dobre odvetranom mieste. (Skrinka v bare pod umývadlom nie je zrovna to pravé). Dobre je uvažovať nad umiestnením s IT technológiami, ktoré má každá prevádzka (pripojenie na internet, server, kamerový záznam).Toto treba koordinovať s dodávateľom IT a vybrať spoločný rack s vhodnými rozmermi. Pri zosilňovačoch pozor na montážnu hĺbku a nosnosť.

4 - Zdroj hudby - tak zdanlivo triviálna vec, ale treba ju mať premyslenú dopredu. Aj ten najbohatší playlist po týždni omrzí hlavne zamestnancov a stáva sa otravným. Prehrávanie hudby v podniku spadá pod verejnú produkciu, takže pri streamovaní hudby môžete mať problém, ak vám poskytovateľ zruší konto pre nedodržanie licenčných podmienok. Na našom trhu existuje služba Soundtrack your brand, ktorá je vlastne verziou Spotify pre profesionálne účely. Prehrávať ju môžme napríklad z modulu AUDAC NMP40, ktorý je možné použiť v prehrávači AUDAC XMP40, alebo priamo v zosilňovači AUDAC MFA208 a MFA216, prípadne pomocou aplikácie v telefóne alebo v počítači. Posledné spomenuté riešenie je síce lacné, ale príliš otvorené a tým pádom nie bezpečné.

5 - Ovládanie. Zvukový systém sa dá ovládať klasicky - analógovo, pokiaľ je v dosahu obsluhy. Ak je však niekde v zázemí môžu vzniknúť neželané situácie. Vtedy je dobre si premyslieť či je vhodné vyviesť do priestoru nástenné ovládače, prípadne pri maticiach AUDAC, alebo zosilňovačoch MFA, AMP523, AMP203 je veľmi elegantné riešenie aplikácia mom animus mommies, v ktorej sa dá nastaviť prostredie podľa vašich potrieb a celý systém môžete ovládať jednoducho z telefónu, tabletu, alebo počítača. Zámerne sme nespomenul iba “zvukový systém”, pretože v najnovšej verzii je už možné zadávať ovládacie prvky aj pre zariadenia tretích strán, ktoré sú schopné prijímať TCP/IP príkazy po sieti.

6 - Smerové ozvučenie. S touto požiadavkou sa stretneme v prípade, že zvuk je súčasťou alebo dotvorením nejakého vizuálneho vnemu. Či už je v reštaurácii koncertné pódium alebo stála projekcia. V takom priestore je lepšie nepoužiť distribuovaný systém, ale takzvaný PA (Public address), kde zvuk prichádza k návštevníkovi/divákovi smerom od vizuálneho zdroja.

7 - Ozvučenie na toaletách. Áno, znie to pre niekoho možno banálne, ale tí majitelia, ktorí si dávali dorábať reproduktory na toalety dodatočne, na to už nikdy nezabudnú. Pocit súkromia a “akustické maskovanie” je aj na tomto mieste vášho podniku dôležitejšie ako by sa mohlo zdať.

Tento článok je iba  stručné zhrnutie našich dlhoročných poznatkov a skúseností s návrhom projektov ozvučenia gastro a iných prevádzok. Neznamená to, že v ňom nájdete všetko.

Teraz už o ozvučení v reštaurácii, kaviarni alebo inej prevádzke viete viac. Ak začínate s prípravou vlastného podniku alebo sa zúčastňujete projekcie novej prevádzky pre klienta a budete mať otázky na túto tému, radi sa s vami podelíme o naše know-how a pomôžeme. Kontaktujte nás!

Pozn.: Všetky použité fotografie v texte sú z reálnych prevádzok, ktorých ozvučenie sme v minulosti zabezpečovali.

BUĎTE INFORMOVANÍ

Prihláste sa na odber noviniek

speedtest

Táto webová stránka používa súbory cookies. Využívaním cookies nedochádza k spracúvaniu osobných údajov podľa GDPR. Prehliadaním webovej stránky návštevník akceptuje využívanie cookies. Viac informácií o využívaní cookies a možnostiach ich vypnutia nájdete tu.